Ce este un domeniu Internet?

Un domeniu este numele unic și exclusiv dat unui site web  pe Internet, astfel încât oricine să-l poată vizita.

Aceasta este definiția care ar rezuma conceptul de „domeniu” în câteva cuvinte, dar vreau să explic în mai multe detalii despre  ce este un domeniu web  și pentru ce este . Vei vedea că lucrul are migala 🙂 , dar fi calm, pentru că îți voi explica într-un mod foarte clar și simplu. 

Ce este domeniul? Ce înseamnă?


Vedeți! vom începe cu elementele super de bază, voi explica sensul cuvântului „domeniu”:

Care este sensul domeniului web?
Domeniu web „denumirea care identifică un site din rețea și indică apartenența sa la o anumită categorie” .

Pe scurt, și așa cum v-am spus la începutul acestui articol, este numele unic dat unui site web,  astfel încât oricine să îl poată vizita pe Internet. De exemplu, domeniul acestui blog pe care îl citiți acum este https://www.cuseo.ro/

Până acum simplu, nu?

Ceea ce se întâmplă este că în spatele acestui nume există mai mulți factori interesanți. Poate par un pic dezordonat la început, dar vreau să-l înțelegi bine, deoarece pe lângă interesant ,îți va fi și foarte util .

Ce este un domeniu exact?


Ok, știi că atunci când vorbim despre un domeniu de internet (numit și „domeniu virtual”) ne referim la numele dat unui site web pentru a-l pune în browser și pentru a-l vizita.

Dar de ce se face așa? Poate că paginile web sunt salvate în gazduire direct cu acest nume de domeniu?

Ei bine NU.

Navigatoarele web accesează de fapt site-urile de Internet (care sunt atât de bogat stocate în găzduirea lor) printr-o adresă IP ( Internet Protocol ), un număr foarte mare de tip 104.27.23.71 care ajută la localizarea pe servăr.

În mod logic, există trei avantaje principale foarte clare:

  • Domeniul unui site este mult mai ușor de reținut decât IP-ul său (imaginați-vă să vă strigați prietenii pe adresa de acasă, în loc de nume).
  • Vă permite să aveți multe mai multe site-uri pe Internet , deoarece astăzi multe domenii web se pot partaja, de exemplu, aceeași IP a serverului web unde sunt găzduite (atunci serverul intern știe ce domeniu este accesat).
  • Este mult mai flexibil,  de exemplu, atunci când schimbați site-ul dvs. de la o gazdă web la alta, deoarece IP-ul se poate schimba, dar domeniul va rămâne același (imaginați-vă să anunțați toată lumea că ați modificat IP).

Cum funcționează?


Ei bine, foarte simplu.

Cunoașteți domeniul site-ului pe care doriți să îl vizitați și aveți nevoie doar de un sistem responsabil pentru „traducerea” acelui domeniu într-un IP pe care browserul dvs. Web îl poate înțelege. Si asta este exact ceea ce face DNS sau Domain Name System ( Sistemul cu nume de domeniu ).

Deci, serverul DNS , așa cum ar spune prietenul meu Neil în clasa sa de master de pe Internet , ar fi „cartea telefonică” folosită de browserele web pentru a ști unde este site-ul pe care îl căutați după numele dvs. de domeniu.

În adevăr, sistemul este mai complex, dar l-am simplificat, astfel încât să fie mai bine înțeles.

Pe scurt, domeniul este într-adevăr un „înveliș” care ne ajută să navigăm pe Internet într-un mod mult mai confortabil și „umanizat” .

Structura și subdomeniile

Pentru a înțelege mai bine structura unui domeniu, las un grafic pe care l-am făcut pentru a-l simplifica și în care domeniul meu este arătat într-un arbore ierarhic cu cele 4 părți principale pe care le poate avea (ar putea avea și mai multe):

1) „Capul” arborelui este ceea ce se numește domeniul rădăcină . În practică este doar un nume gol din care ies restul domeniilor de internet.

„Copilul” ce urmează după domeniul rădăcină este domeniul de prim nivel sau cel de nivel superior sau TLD ( Domeniu de nivel superior ); ceea ce am putea numi ca terminare sau „extensie” a domeniului.

În cazul meu este TLD este com (domeniul global sau generic).

3) Următorul ar fi domeniul al doilea nivel sau SLD ( al doilea nivel de domeniu ); ceea ce am putea numi numele de domeniu

În cazul meu este cumpartext .

4) Și următorul ar fi domeniul sau subdomeniul al treilea nivel ; ceea ce am putea numi un „sub-nivel” al numelui de domeniu.

În cazul meu este www , care este un subdomeniu.

Atenție: în multe locuri veți vedea că terminațiile duble de tipul .com.ro , .edu.ro etc. sunt numite domenii de nivel III .Se numesc așa pentru că, într-adevăr, numele de domeniu pe care îl alegeți ar fi direct al treilea nivel al domeniului și nu cel de-al doilea așa cum ați văzut.

De exemplu, în domeniultău.com.ro , ro ar fi primul nivel, com ar fi cel de-al doilea nivel și domeniul dvs ar fi al treilea nivel.

Subdomeniile sunt adesea folosite pentru a gestiona diferite „zone” ale aceluiași domeniu și le puteți crea singuri. De exemplu:

  • www. De obicei este folosit pentru a accesa site-ul web al domeniului.
  • Ftp. De obicei este folosit pentru a încărca sau descărca fișiere de pe site-ul dvs. web.
  • E – mail. De obicei este folosit pentru a gestiona e-mailul respectivului domeniu.
  • Webmail. De obicei este utilizat pentru a gestiona poșta electronică a acelui domeniu prin intermediul web.
  • Cpanel. De obicei este folosit pentru a merge la panoul de control de găzduire.
  • blog. De obicei este folosit pentru a accesa blogul site-ului.
  • etc.

Dar aceste subdomenii sunt opționale.

Rețineți că nu folosesc subdomeniul blogului  sau  www , dacă accesați  www.cuseo.ro/ veți vedea că vă redirecționează automat către cuseo.ro . Asta pentru că, în cazul meu, „zona principală” a domeniului meu este direct site-ul meu web, care este un blog.

Tipuri de domeniu


Când vorbim despre tipuri, ne referim cu adevărat la cele 2 tipuri principale care există în domeniile nivelului superior sau TLD, ceea ce am numit anterior „extensie” a domeniului (.com, .ro, .org…):

Domenii geografice de prim nivel sau ccTLD


CcTLD ( codul țării Top Level Domain ), denumit și geolocat sau teritorial, sunt rezervate diferitelor țări sau teritorii ale lumii și folosesc codul de țară cu 2 litere ca extensie a domeniului.

Aici ar fi .ro (România) .es (Spania), .mx (Mexic), .ar (Argentina) .co (Columbia) etc.

Domenii generice de prim nivel sau gTLD


GTLD ( generic Top Level Domain ) au fost inițial alocate în funcție de scopul pentru care au fost rezervate (de exemplu .com a fost comercial, .org a fost pentru organizații etc.), dar în prezent majoritatea pot fi utilizate pentru orice doriți, fără restricții .

Aceste domenii folosesc cel puțin 3 litere în extensia lor și aici ar include .com, .org, .net, .gov, .edu, .info, .biz etc.

În cadrul domeniilor generice puteți găsi, de asemenea, așa-numitele domenii de nivel superior sponsorizate sau sTLD ( Domeniu de nivel superior sponsorizat ). Acestea sunt gestionate de agenții sau fundații independente care restricționează utilizarea acestora, cum ar fi .gov numai pentru guvernul SUA sau .edu doar în scopuri educaționale.

Ciclul de viață al unui domeniu


Așa este, au un ciclu de viață și unele stări prin care o să treacă în funcție de dacă s a înregistrat, dacă a expirat etc. Și credeți-mă că este important să le cunoașteți bine pentru a evita „confuzia”:

  1. Disponibil: aici domeniul „este liber” și îl poți înregistra pentru a fi al tău.
  2. Înregistrat: odată ce l-ați înregistrat pentru dvs. (minim 1 an și maxim 10 ani), nimeni altcineva nu îl mai poate înregistra.
  3. Activ: la scurt timp după înregistrare, domeniul devine activ și îl puteți utiliza deja în anii pe care l-ați înregistrat (de la 1 la 10 ani). Puteți reînnoi domeniul pentru mai mulți ani pentru a împiedica expirarea acestuia.
  4. Perioada de grație ( renew grade period ): dacă nu a fost reînnoită în timp ce a fost activ, domeniul nu va mai funcționa, deși poate fi reînnoit pentru prețul obișnuit de reînnoire (nu toate tipurile de domenii au această perioadă de grație ).
  5. Perioada de grație de răscumpărare : dacă nu a fost încă reînnoită, în această perioadă domeniul nu va funcționa, dar poate fi reînnoit pentru un preț mult mai mare decât prețul obișnuit de reînnoire (nu toate tipurile de domenii au această perioadă a pedepsei).
  6. Perioada de eliminare ( în curs de ștergere ): dacă atinge această perioadă, domeniul nu mai poate fi reînnoit și așteaptă pur și simplu să fie disponibil din nou (nu toate tipurile de domenii au această perioadă de eliminare).

Desigur, ciclul de viață al unui domeniu depinde de tipul de domeniu, de exemplu:

Ți-am spus despre importanța cunoașterii ciclului de viață al unui domeniu, deoarece uneori poți găsi companii sau agenți de înregistrare care încearcă să „profite” de frica ta de a pierde un domeniu când a expirat și nu l-ai reînnoit implicit.

Și asta, dragă prietene, este foarte urâtă …

Înregistrarea domeniului


Bine,continuăm știi ce este un domeniu, tipurile și ciclul lor de viață.

Acum voi explica într-un mod simplu tot ce ține de înregistrarea dvs., astfel încât să puteți alege mai bine atunci când vă angajați propriul dvs. domeniu.

Care agenție reglementează numele de domeniu?


În principal există 2 organizații care împărtășesc sarcinile de gestionare a tuturor domeniilor de internet, adrese IP, servere DNS, protocoale de internet, etc:

  1. IANA
  2. ICANN

Și acestea sunt cele care decid ce companii sau organizații pot fi „ registratori acreditați ” pentru a putea înregistra domenii.

În cazul ccTLD-urilor pentru țări, IANA / ICANN își delegă managementul în organizații non-profit din fiecare țară sau teritoriu și aceștia decid cine pot fi „agenți de înregistrare” ai acestor extensii.

În România, de exemplu, cel care se ocupă de administrarea .ro și de acreditarea agenților de înregistrare este rotld.ro , integrat în entitatea de afaceri publică ICI BUCUREȘTI .

Cum aflam dacă un domeniu este liber?


Ei bine, este foarte simplu.

Pentru a căuta domenii gratuite, cel mai obișnuit este că pe site-ul web al orcărui registrator sau furnizor de găzduire găsiți un motor de căutare, acolo puteți căuta domeniul dorit și vă va spune dacă este gratuit sau nu.

De exemplu, din motorul de căutare al registratorului « namebox.ro » puteți vedea dacă numele de domeniu este liber sau nu, pentru diferite extensii (.com, .ro, .net, .org etc.):

Unde și cum se înregistrează un domeniu?


Astăzi puteți angaja sau înregistra un domeniu direct de pe site-ul web al aproape orice furnizor de Gazduire sau registrator de domenii .

Sfatul meu este să alegeți furnizorul unde veți face rezervarea domeniului în funcție de ceea ce aveți nevoie și nu doar pentru că are domenii mai ieftine:

Dacă aveți nevoie doar de domeniu , fără găzduire sau spațiu web pentru a găzdui site-ul dvs., îl puteți înregistra la un furnizor de încredere care vă permite cel puțin să gestionați DNS (astfel încât să puteți defini ce IP doriți să redirecționați acel domeniu).
Dacă aveți nevoie și de găzduire , mulți furnizori de hosting vă oferă domeniul gratuit în primul an când contratați web hosting pentru cel puțin 1 an.

După ce ai ales registratorul, vei vedea că procesul de cumpărare a unui domeniu este foarte simplu, deoarece te ghidează pas cu pas :

Verificați dacă domeniul este gratuit.
Alegeți anii pe care doriți să-l înregistrați (de obicei, vă fac o reducere mai mare cu cât vă angajați mai mult).
Puneți-vă datele ca proprietar de domeniu.
Faceți plata.
Așteptați câteva ore la propagarea DNS, astfel încât orice browser web să poată „traduce” domeniul în IP-ul corespunzător.

Puteți transfera un domeniu?


Desigur că se poate.

Imaginați – vă că aveți domeniul dvs. înregistrat la un furnizor care dă o mulțime de probleme sau un serviciu la client greșit sau rau.

Trebuie să îndurați și să mențineți găzduirea cu ei?

Ei bine NU .

Dacă sunteți proprietarul, puteți transfera un domeniu la o alta gazduire pe care o doriț .

Procesul este de obicei ceva simplu, deși depinde și de tipul de domeniu. De exemplu, în .com , aceștia sunt pașii de urmat pentru a transfera un domeniu de la un furnizor / agent A la un alt furnizor / agent B :

Verificați dacă informațiile de contact (e-mailul) ca proprietar al domeniului pe care l-ați înregistrat la A sunt în regulă, deoarece acolo veți primi toate informațiile despre transferul de domeniu.
Verificați dacă în A nu aveți domeniul dvs. „blocat” pentru a fi transferat.
Dacă aveți un serviciu WHOIS privat în A , poate fi necesar să îl anulați înainte de a transfera domeniul.
Veți avea nevoie de A pentru a vă da codul de autorizare, numit și Auth-Code , Auth-Info, cod EPP sau cod de transfer. Codul este cel care verifică că sunteți dvs., proprietarul domeniului, pe care doriți să îl transferați.
Spuneți-i lui B că doriți să transferați domeniul dvs. și să-i dați codul de autorizare, astfel încât să poată face acest lucru.
Un e-mail va ajunge la contul de e-mail al proprietarului domeniului informând despre solicitarea de transfer și va trebui să faceți clic pe locul unde indică acceptarea acestuia.
Depinde de tipul de domeniu poate dura câteva zile până la finalizarea transferului, dar este normal ca B să fie înștiințat la finalizare.

CcTLD-urile tind să fie mai „speciale”.

Ce domeniu și extensie să alegeți?


Acesta este „marea întrebare” atunci când căutați un domeniu, nu?

Ei bine, vă voi oferi o serie de sfaturi care cred că sunt esențiale atunci când alegeți un domeniu și extensia acestuia și veți vedea că multe dintre aceste sfaturi se bazează pe ceva foarte important: bunul simț

Scopul site-ului dvs.

În primul rând, trebuie să fii foarte clar în legătură cu scopul site-ului tău , deoarece, odată ce ai clar, poți alege mai bine domeniul care se potrivește cel mai bine. Și pentru asta ar trebui să vă întrebați câteva lucruri:

  1. Vă concentrați pe un utilizator / cititor / client la nivel local, regional, național sau internațional?
  2. Vrei să vinzi produse sau servicii online, este un blog tematic, este un site despre o nișă foarte specifică?
  3. Aș dori mai degrabă să oferiți mai multă vizibilitate mărcii sau produsului / serviciului pe care îl oferiți?
  4. Etc.

De aceea este important să vă cunoașteți bine obiectivul , să știți dacă sunteți într-adevăr interesat de un domeniu sau altul.

Facilitarea utilizatorului
Acesta ar trebui să se țină seama de faptul că un domeniu face parte din brand-ul sau cel puțin este modul în care doriți să fie cautat și să se găsească pe internet, deci este logic că trebuie gasit unul ușor de amintit, nu crezi?

  1. Dacă domeniul tău nu va fi numele tău sau marca ta, încearcă să fii cât mai scurt.
  2. Evitați să aveți numere, simboluri sau caractere inutile, precum accente, ț etc.
  3. De asemenea, evitați vocale duble sau consoane duble, prescurtări, acronime, litere majuscule, cratime și, în general, tot ceea ce poate genera confuzie.
  4. Dacă sunteți în căutarea unui domeniu gTLD, căutați mai întâi .com pentru că este cel mai cunoscut.
  5. Este mai ușor să vă amintiți dacă domeniul dvs. conține un „cuvânt cheie” care definește despre ce este vorba site-ul dvs.
  6. Nu folosiți domenii comerciale; chiar dacă domeniul este disponibil, îl pot elimina.
  7. Etc.

De exemplu, pepbuc.com nu este același cu pepenibucuresti.com. Care dintre ele îți vei aminti cel mai bine când vrei pepeni? Deși al doilea este mai lung, este mai ușor de reținut, deoarece conține cuvântul cheie «pepeni» și, de asemenea, orașul în care se vinde.

Pe scurt, este vorba de respectarea acestor recomandări pe care le fac, dar cu bun simț. Găsiți un domeniu ușor de citit, de amintit și de scris .

Având în vedere SEO
Cu câțiva ani în urmă, a fost foarte la modă să cauți celebrul EMD ( Exact Match Domain ) sau „ Exact match domain ”, adică domenii care se potrivesc exact cuvântului cheie pentru care doriți să vă poziționați în rezultatele Google.

De exemplu, dacă doriți să vă oferiți serviciile dvs. ca avocat în domeniul muncii, un EMD mare ar fi avocat.com .

Este adevărat că totuși au importanța lor, deoarece la urma urmei spun despre ce este vorba site-ul dvs., ceea ce face lucrurile mai ușoare pentru Google și pentru utilizatori. Dar astăzi mulți profesioniști SEO au văzut că aceste domenii EMD nu mai sunt la fel de relevante pentru Google atunci când vine vorba de poziționarea acestora, cu atât mai puțin într-un sector sau o piață de nișă care este foarte competitivă.

Este clar că există o poziționare SEO mai bună în acele domenii ccTLD (geografice) atunci când utilizați motorul de căutare Google din această țară. Logic, nu?

Dincolo de alegerea unui domeniu cu terminația TLD al unei țări sau internațional , EU opinez că Google oferă mai multă importanță conținutului decât numelor de domeniu în sine.

Rezumând.

Este Important ca domeniul să fie concentrat pe scopul site-ului și ușor de reținut pentru utilizator.

Păi, vezi că nu a fost atât de complicat pe cât părea, nu?

Cel puțin sper că v-a ajutat să înțelegeți mai bine ce este un domeniu web și cum funcționează pe Internet, în caz că vă gândiți să creați o pagină web sau să creați un blog .

Și dacă aveți îndoieli, trebuie doar să o comentați mai jos, pentru a vă ajuta să o rezolvați, ok?

Dar, spune-mi …

Ai clar ce este un domeniu web?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *